Geghard

Z Garni udałem się dalej do Geghard, kompleksu klasztornego, założonego przez Grzegorza Oświeciciela.

Dojazd tam nie był oczywisty, ponieważ nie kursują tam marszrutki. To nic, że kościółek jest na liście Macierewicza, ONZ, UNESCO, NATO, NAFTA, ACTA, Wildsteina itd. – ponieważ jest na odludziu, a nie we wsi, gdzie żywują sobie ludziska, to nic tam nie jedzie. To znaczy nic oprócz taksówek, a dokładniej mieszkańców Garni dorabiających sobie w ten sposób.

Pierwszy kierowca zaproponował kurs w tę i z powrotem (a na zwiedzanie godzinę) za 2000 AMD (10 km było do pokonania w jedną stronę). Stwierdziłem, że za drogo i poszedłem dalej. Następny zaproponował 3000 AMD, ja na to, że za drogo, a facet na to: “haraszo, dawajcie, pajdziom doma na cafe”, a jako że byłem zmęczony po wspinaczce na niemożliwą wysokość (patrz: wpis nt. Garni), to z chęcią się zgodziłem – z tym, że poprosiłem o czaj, bo kawy nie pijam.

Dałem się podejść jak dziecko. Najpierw wszedł czaj. Potem weszła kasza z mięsem, ser domowego wyrobu, pomidory, chleb, ogórki, papryka i jeszcze trochę kaszy z mięsem. A potem wiadomo: wódka. Ja ogólnie jestem niepijący, ale nie wypadało odmówić. A po paru kieliszkach byliśmy z Amarem już najlepszymi przyjaciółmi – no a przyjacielowi nie wypadało nie dać za kurs mniej niż 2500 AMD.

No ale nie żałuję, bo wyżerka była przednia, a zabytek sakralny najciekawszy z dotychczasowych – gdyż w górach:

DSC_0344

Chaczkary również prezentowały się wyjątkowo atrakcyjnie:

DSC_0354

Mój kierowca odwiózł mnie na przystanek marszrutek w Garni, gdzie sobie przycupnąłem w oczekiwaniu na marszrutkę. Co było dalej, dowiedziecie się w poście nt. Ormian.

This entry was posted in Armenia, Relacje and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

