Jezioro Sewan

Wybrałem się w końcu nad słynne jezioro Sewan, o którym Gorki powiedział, że jest jak “niebo, które zstąpiło na ziemię między góry”. Jak przystało na Armenię, nad jeziorem musiał być zabytkowy klasztor: Sewanawank, który postanowiłem odwiedzić, gdyż znajdował się – niespodzianka – na wzgórzu.

Pogoda była idealna, tzn. było chłodno i padał deszcz. Może nie jest to najlepsza pogoda na robienie zdjęć, ale specjalnie wybrałem się tam w taką porę, gdyż chciałem skonfrontować się wreszcie z tym kretyńskim przekonaniem, że dobre zdjęcia można robić tylko przy słonecznej pogodzie. Nie jest to prawdą, choć fotografowanie przy świetle rozproszonym jest z pewnością trudniejsze (jest ciemniej, nie ma tej magicznej gry pomiędzy światłem a cieniem, nie ma promieni słonecznych, które nadają oświetlonym przedmiotom jakiejś dziwnej głębi).

Poza tym, stwierdziłem (nie bez racji), że będzie mniej idiotów robiących zdjęcia tabletami.

No więc zwiedziłem półwysep, zjadłem rybę, zakąszając rakami (a więc woda musi być naprawdę czysta) i poszedłem dalej brzegiem. Chciałem przejść całe jezioro (raptem 5 proc. terytorium Armenii), ale zapomniałem, że jestem na Wschodzie. A na Wschodzie plaże są – a przynajmniej wyglądają na takie – prywatne. Tzn. jest sobie ośrodek wypoczynkowy i on ma kawałek plaży, który jest ogrodzony. I tak przez całe wybrzeże. Tak samo było na Krymie – tzn. były też tam miejskie, darmowe plaże, ale zazwyczaj o znacznie gorszym standardzie usług. Da się?

Zaczęło też padać, więc zacząłem łapać stopa. Po pięciu minutach jechałem już do najbliższej mieściny Sewanu, po którym krótko się przeszedłem i z której wróciłem już marszrutką.

W drodze do monasteru:

DSC_0634

Monaster:

DSC_0651

Brzeg jeziora:

DSC_0654

Sewan:

DSC_0667

This entry was posted in Armenia, Relacje and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

